Országos Dokumentum-ellátási Rendszer
Lelőhely-adatbázis
Gyakran Ismételt Kérdések

  ODR adatbázis

  Kezdőlap
  Gyorskeresés
  Keresés
  Gyakorlott keresés
  Böngészés
  Tezaurusz
  Üres kérőlap


  Regisztráció

  ODR menedzser
  Kérések státusza
  Gyakran Ismételt     Kérdések
  Könyvtárak listája
  Gyűjtemények listája
  Statisztika


  Útmutató
  Fejlesztések

Utolsó módosítás:
2010. május 28.
  

Gyakran Ismételt Kérdések





  • Mit tegyek, ha nem találom a könyvtárat a Könyvtárak listáján?

  • Ellenőrizze ismét; érdemes kipróbálni a település vagy név szerinti rendezést. Amennyiben könyvtára tanszéki könyvtár (könyvtárkódjában / jel található), a Gyűjtemények listáját is nézze át! Ha így sem találja, valószínűleg a könyvtár adatai még nem szerepelnek a rendszerben. Ekkor új könyvtárként regisztráljon a Regisztráció menüpontban.

  • Mit tegyek, ha megtaláltam a könyvtárat a Könyvtárak listáján, de nincs sem felhasználói nevem sem jelszavam?

  • Ez esetben a könyvtár alapadatai szerepelnek a nyilvántartásban (pl. mert a könyvtár hagyományos formában, postai úton már igénybe vett könyvtárközi kölcsönzést), azonban nincs még regisztrált adminisztrátori jogosultságú felhasználója. Ilyenkor a Regisztráció menüpontban "A Könyvtárnyilvántartásban már szereplő könyvtárak adatainak kiegészítése" részben leírtak szerint kell eljárni, nem új könyvtárként regisztrálni.

  • Mit tegyek, ha a lap nem fogadja el a regisztrációt?

  • Kérjük, vegye figyelembe az oldal tetején megjelenő esetleges hibaüzenetet!
    Ellenőrizze, hogy könyvtára nem szerepel-e már a rendszerben (a Könyvtárak és a Gyűjtemények listájában is )!
    Ellenőrizze, hogy megadott-e minden szükséges adatot!
    Ellenőrizze, hogy egyedi könyvtárnevet adott-e meg! Az általános megnevezésű könyvtárak esetében (pl. Községi Könyvtár) mindenképpen fel kell tüntetni a helységnevet is.

  • Mi a regisztrációs űrlapon kért könyvtárkód, és miért van rá szükség?

  • A könyvtárkód a rendszerben szereplő könyvtárak egyedi azonosítója. A Nemzeti Periodika Adatbázisban (NPA) lelőhely-azonosítóként is használt könyvtárkódok a nemzetközi szabványnak megfelelően kerülnek kiosztásra az Országos Széchényi Könyvtár NPA szerkesztőségével együttműködve. Nem tévesztendők össze a KELLÓ-kóddal.
    A könyvtárkódok betűkből és egy számból állnak: a betűsor a helységnév rövidítése, a szám azt jelzi, hogy az adott könyvtár hányadikként kapott kódot az adott helységben. A betűsort, mely végig nagybetűvel írandó, a számtól szóköz nem választja el. A kódok feloldását a Könyvtárkód-feloldóban találjuk meg.
    Kérjük, könyvtárkód nélkül ne regisztráljanak.

  • Honnan kérhetek könyvtárkódot?

  • Amennyiben egy könyvtárnak nincs kódja (nem található sem a Könyvtárak vagy Gyűjtemények listájában, sem a Könyvtárkód-feloldóban), jelezze ezt a könyvtár alapadataival együtt (könyvtárnév, cím, telefonszám, e-mail cím) az ill@lib.unideb.hu címen. Kollégánk néhány napos átfutási idővel, kódegyeztetés után, a megadott e-mail címre elküldi a könyvtárkódot. Ezután lehetséges a regisztráció. Egy könyvtár egy kóddal csak egyszer regisztrálhat. Fiókkönyvtárak nem kapnak önálló könyvtárkódot, hanem az anyaintézmény kódja után írt betűvel különböztetjük meg őket, az anyaintézmény alá kerülnek felvételre önállóan kölcsönző gyűjteményként.

  • Mire kell különösen odafigyelni a regisztráció során?

  • Kérjük, figyelje az oldal tetején esetleg megjelenő hibaüzeneteket!
    A regisztrációs űrlap kitöltése után ne felejtsen el rákattintani a Könyvtár regisztrálása gombra az oldal alján! A gomb megnyomása után a képernyőn megjelenő, egyoldalas űrlapot kell kinyomtatni, és lepecsételve, aláírva beküldeni a megadott címre. Fontos, hogy a kinyomtatott, beküldött űrlapon szerepeljen a felelősségvállalásról szóló szövegrész is.

  • Milyen e-mail címet adjak meg?

  • Fontos, hogy olyan e-mail címet adjon meg a Könyvtárközi e-mailnél, melyet folyamatosan ellenőriznek, mert ez a cím jelenik meg a kérésben. A szolgáltató könyvtár szükség esetén ezen a címen próbálja meg felvenni a kapcsolatot a kérő könyvtárral.

  • Mi az Ariel IP cím?

  • Az Ariel elektronikus dokumentumküldő szoftver, melynek segítségével szkennelt dokumentumok küldhetők e-mail címre vagy a célállomás IP címére (ez az Ariel IP cím). Utóbbi esetben a fogadáshoz a számítógépre telepített, a fogadás pillanatában futó Ariel szükséges.

  • Mi a könyvtárközi kölcsönzési program?

  • Olyan program címe, mely előzetes kipróbálás szerint is képes az ODR-en keresztül küldött, és/vagy érkező kérések automatikus kezelésére.

  • Miért kell ilyen sok rovatot kitölteni a regisztrációs lapon?

  • A könyvtárnyilvántartásban szerepelnek nagy szolgáltató egyetemi könyvtárak, csakúgy, mint kis községi, elsősorban kérő könyvtárak. Fontos, hogy valamennyi könyvtár az összes elérhetőségét meg tudja adni, mivel a Könyvtárak/Gyűjtemények listája címgyűjteményként is szolgál.

  • Adatváltozás esetén újra kell regisztrálni a könyvtárat és/vagy a felhasználót?

  • Mivel egy könyvtárnak csak egy rekordja lehet a rendszerben, nem szükséges, és nem is lehetséges az újabb könyvtári regisztráció. Ha a könyvtár vagy a felhasználó adatai megváltoztak, azok javítása az adott könyvtár feladata, mivel az a felelős a rendszerben róla megjelenített adatok valóságtartalmáért. Az adatok javítása a honlap ODR menedzser menüpontjában lehetséges. Belépés után a bal oldali menüsor Felhasználók menüpontjában javítható az adminisztrátor neve, e-mail címe és jelszava, a Könyvtár menüpontban pedig a könyvtár adatai.

  • Mi a teendő ha elfelejtettem a felhasználói nevet és/vagy a jelszót?

  • Jelezze ezt az ill@lib.unideb.hu címen vagy az 52/512-900/22079 telefonszámon kollégánknak, aki rövidesen elküldi e-mailen a kért adatot. A jelszót biztonsági okokból nem látja, így csak átírni tudja, a felhasználónév nem változtatható.

  • Lehet-e egy könyvtárnak több felhasználója?

  • Igen, regisztráció után a könyvtár adminisztrátora maga is tetszőleges számú, megfelelő jogosultságú felhasználót vehet fel (pl. gyűjteményi felhasználót ISBN feltöltői, könyvtári/gyűjteményi felhasználót kölcsönzői, adminisztrátori jogosultsággal) az ODR menedzser Új felhasználó menüpontjában. További tudnivalók az ODR menedzser Súgójában olvashatók.

  • Mi a különbség a Könyvtár és a Gyűjtemény között?

  • Ha egy könyvtár szolgáltatni szeretné állományát az ODR rendszerben, mindenképpen létre kell hoznia egy olyan gyűjteményt az ODR menedzserben, melynek kódja megegyezik a lelőhely-adatbázisban használt lelőhelykódjával (e kód alatt találhatók a rendszerbe beküldött bibliográfiai rekordjai). Erre akkor is szükség van, ha a könyvtár csak egyetlen telephelyen működik, csak egy gyűjteménye van.
    A rendszerben szolgáltatni csak gyűjteménnyel rendelkező könyvtárak, illetve önállóan kölcsönző gyűjtemények tudnak. Önállóan kölcsönző gyűjteményként kerülnek felvételre anyaintézményeik "alá" pl. a fiókkönyvtárak, tanszéki könyvtárak. Megoldható a rendszerben az is, hogy több gyűjteménynek egy adminisztrátora legyen (pl. több tanszéki könyvtárhoz küldött kérések egy e-mail címre fussanak be). Az ODR menedzser Súgójában részletes leírás található a könyvtárnyilvántartás felépítéséről és működéséről, mely az ODR menedzser menüpontba történő belépés után olvasható.

ODR kéréstovábbító rendszer v2.0 © 2001-2010 Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár
A szolgáltatás megvalósításában részt vett:


Könyvtárellátó Közhasznú Társaság
Nemzeti Erőforrás Minisztérium
Open Society Institute
Vocal Egyesület

Az adatbázis tartalma:
A VOCAL könyvtárak rekordjai
Az ODR könyvtárak lelőhelyadatai